Lider du af tvangsoverspisning (BED)?

af | feb 4, 2019

Oplever du ofte at miste kontrollen over din spisning og ende med at spise store mængder mad uden at være fysisk sulten? Så lider du måske af tvangsoverspisning (BED).

Det skønnes, at omkring 40.000 mennesker i Danmark lider af tvangsoverspisning (eller BED efter den engelske betegnelse binge eating disorder). BED er kendetegnet ved gentagende episoder med tvangsoverspisning, der er karakteriseret ved:

1.  At man inden for en tidsafgrænset periode (f.eks. inden for 2 timer) har spist, hvad andre mennesker ville betragte som en usædvanlig stor mængde mad under de givne omstændigheder.
2.  At man har haft følelsen af at miste kontrollen, mens det stod på.

For at der kan være tale om BED, skal overspisningerne være forbundet med betydeligt ubehag, forekomme gennemsnitligt én gang ugentligt i en periode på tre måneder, ikke være forbundet med gentagende uhensigtsmæssig kompensatorisk adfærd eller forekomme som en del af enten anoreksi eller bulimi. Derudover skal overspisningsepisoderne også være forbundet med tre eller flere af følgende: 

1.  At man spiser hurtigere end normalt
2.  At man spiser, til man føler sig ubehagelig mæt
3.  At man spiser store mængder mad uden at være sulten
4.  At man spiser alene, fordi man skammer sig over, hvor meget man spiser
5.  At man føler væmmelse, tristhed eller skyld efter overspisning

Tvangsoverspisning handler (overvejende) om følelser

Tvangsoverspisning har i rigtig mange år været en misforstået lidelse, idet mange af de mennesker, der har opsøgt hjælp til lidelsen, bare er blevet mødt med rådet “Du skal jo bare spise mindre!“. Problemet er bare, at rigtig mange af de overspisninger, som man oplever, når man lider af tvangsoverspisning, faktisk intet har med fysisk sult at gøre men derimod er en måde at håndtere svære tanker og følelser.

Rigtig mange af de mennesker, der lider af tvangsoverspisning, oplever nemlig, at hvis de spiser til det punkt, hvor de er ubehageligt mætte, så fjerner det opmærksomheden fra det ubehag, de oplever psykisk. De kan med andre ord bruge maden til at dulme eller helt slippe for at forholde sig til deres negative tanker og følelser – om ikke andet så i hvert fald for en stund. For på et eller andet tidspunkt vender den negative følelse tilbage – og ofte med fornyet styrke, fordi man nu også føler skyld eller skam over det man har spist, og så starter det hele forfra.

Behandlingen af tvangsoverspisning

Hvis man lider af tvangsoverspisning handler det altså ikke bare om at lære at spise mindre men derimod om at finde ud af, hvad det er, man bruger mad til og lære at opfylde disse behov på en mere hensigtsmæssig måde end ved at spise. Hvis du kan genkende dig selv i ovenstående beskrivelse, så skal du vide, at det altså ikke bare er noget, du kan “tage dig sammen” ud af. Du har brug for professionel hjælp af en kompetent fagperson (en psykolog, psykoterapeut eller kognitiv terapeut), der kender til mekanismerne bag tvangsoverspisning og er i stand til at hjælpe dig på rette spor. 

Jeg tilbyder personligt selv hjælp til lettere til moderate grader af tvangsoverspisning (BED), så du er mere end velkommen til at kontakte mig for en gratis, uforpligtende samtale. Dette gælder også, hvis du bare generelt oplever, at mad fylder for meget i dit liv, uanset om du reelt set lever op til diagnosekriterierne for BED eller ej. 

 

Kærlig hilsen
Anne Skjærbæk


Mit navn er Anne Skjærbæk, og jeg hjælper mennesker, der kæmper med yoyo-vægt, overspisning, følelsesmæssig spisning og madstress, med at få et mere naturligt og afslappet forhold til mad – og jeg kan også hjælpe dig!

Vil du gerne have endnu flere redskaber til at blive bevidst om dine spisevaner – herunder hvad det er, du bruger maden til? Så tilmeld dig mit nyhedsbrev og få min E-bog “De 3 typiske grunde til overspisning” samt en masse praktiske tips og tricks til at overkomme overspisning tilsendt helt gratis. Det koster kun din E-mailadresse.